piątek, 19 lipca 2013

ED- a wrzód żołądka, a żołądka rak

Czytając o przyczynach choroby wrzodowej nie udało mi się znaleźć krzyczącego podpunktu ANOREKSJA w tabelkach ochoczo wymieniających jej przyczyny.
Głównie mówiono o zakażeniach bakteryjnych, paleniu papierosów i predyspozycjach genetycznych, czy grupie krwi 0. Niektóre źródła nawet nie wymieniały diety, alkoholu czy stresu jako głównych powodów, inne natomiast były co do nich pewne. Mniejsza.
Ja osobiście chorowałam podczas najbardziej restrykcyjnego etapu odchudzania- ścisłych głodówek, na chorobę wrzodową i mimo, że nie znalazłam podręcznika, który by poświęcił tej parze: ED+ wrzód żołądka, chociaż pół strony, to nie widziałam innej przyczyny niż zaburzenia odżywiania.

To jak wygląda choroba wrzodowa na pewno każdy wie. Jest to najczęstsza choroba przewodu pokarmowego i dotyczy około 10% populacji, więc jestem pewna, że każdy zna kogoś. A jak nie osobiście, to zna kogoś kto zna kogoś.
Jeżeli chodzi o same wrzody to częściej jednak pojawiają się one na dwunastnicy, niż w żołądku. Skąd wiemy, gdzie są? W przypadku wrzodu żołądka ból pojawia się po zjedzeniu pokarmu, a przy wrzodach dwunastnicy po posiłku ustaje. Z ''moich-wrzodów-żołądka", pamiętam tylko tyle, że do dzisiaj nie czułam silniejszego bólu, że trwał mniej więcej tyle ile trawienie tego co wpadło, a ja ten czas spędzałam na podłodze płacząc i krzycząc, tak sobie...

Szybkie informacje o powikłaniach: krwotok - dotyka ok. 20% chorych, a śmiertelność to 5-10%,
Perforacja- ok. 7% chorych, Zwężenie odźwiernika- ok. 4% chorych.

I teraz przechodząc do raka...

Za główną przyczynę choroby wrzodowej wymienia się zakażenie bakterią Helicobacter pylori. Zakażonych nią jest (w Polsce) 84% dorosłych i 32% dzieci, co przy statystykach częstości występowania choroby wrzodowej sugeruje, że to, że nie chorujemy na nią, nie oznacza, że nie zostaliśmy zakażeni.

Jednak, gdy poprzez swoje zachowanie: (i ja z własnych doświadczeń wymieniam tutaj również dietę) palenie papierosów, zażywanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, picie mocnego alkoholu, doprowadzimy do stanu, który umożliwi bakteriom zaatakowanie ściany naszego żołądka, będziemy mieli wrzody. Wrzodowi żołądka towarzyszy zapalenie jego ściany, a więc uwaga


Rak żołądka należy do jednego z najczęstszych nowotworów, rocznie umiera na niego około 800 000 osób. Jest 6tym nowotworem występującym u mężczyzn, u kobiet plasuje się na 11 miejscu.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz